中国の電気自動車輸出額が42%下落する要因としてEU関税
先月、価格の下落により出荷額がさらに低下したため、輸出は19%減少しました。
中国の電気自動車輸出額は先月、ヨーロッパでの関税問題、新興市場への出荷の大幅な減少、および価格引き下げの激化により、2022年7月以来の最低水準に急落しました。
最新の詳細な税関データによると、11月の輸出額は15億8000万ドルでした。2022年7月、それらは14億米ドルの価値がありました。
前年比で言えば、電気自動車の輸出は先月、上海のコロナウイルスパンデミック封鎖とウクライナでの紛争によって世界のサプライチェーンが混乱した2022年4月以来、最も急激な減少となりました。数量では、先月の輸出は19%減少し、価格の下落が輸出額の大幅な減少の大きな要因であったことを示しています。
米国オレゴン州ウィラメット大学のエコノミストであるLiang Yanは、減少は主に10月末に欧州連合が関税を実施したため、現在中国の電気自動車輸出総額の約4分の1を占めており、新興市場への出荷が減少していると述べた。
11月のEUへの電気自動車輸出額は前年比36%減少し、輸出量は23%減少した。10月31日、ブロックは中国で生産された電気自動車に最大45%の新しい輸入関税を課し始めました。
新興市場への輸出も減少し、先月の東南アジア諸国連合加盟国への中国の電気自動車輸出額は前年比4分の1減少し、ラテンアメリカへの輸出額は47%急落した。
調査会社エコノミスト・インテリジェンス・ユニットのシニアエコノミストである徐天臣氏は、新興市場への中国の電気自動車輸出の減少は、関税を見越して車を出荷するために急いでいる輸出業者による早期のフロントローディングの結果である可能性があると述べた。彼は、多くの新興市場での充電施設の欠如も役割を果たす可能性があると付け加えました。
「多くのターゲット市場での需要は、課金インフラと政府の財政的インセンティブの欠如によって制限されています」と彼は言いました。
ウィラメット大学のリャンは、中国の電気自動車メーカーは、関税を回避するためにEU市場向けのプラグインハイブリッドにもっと集中しているようで、業界は依然として国内で好調であると述べた。
「国内販売は好調で、中国の電気自動車メーカーはEU、東南アジア、ラテンアメリカでサプライチェーンを構築しています」と彼女は述べ、海外生産を容易にするために部品の輸出も促進すると付け加えました。
ガソリン車を電気自動車に交換する消費者に対する20,000元(2,740米ドル)のインセンティブに拍車をかけ、中国での電気自動車とハイブリッド車の販売は先月前年比47.4%急増し、150万台となった。
中国自動車製造業者協会によると、今年の最初の11か月で、中国では970万台の電気自動車が販売され、前年比40%増加しました。
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3292023/eu-tariffs-factor-value-chinese-electric-vehicle-exports-falls-42
Exports down 19 per cent by volume last month as falling prices push value of shipments even lower
The value of China's electric vehicle exports plunged last month to their lowest level since July 2022, driven by tariff challenges in Europe, large declines in shipments to emerging markets and intensified price cuts.
Exports were worth US$1.58 billion in November, according to the latest detailed customs data. In July 2022 they were worth US$1.4 billion.
In year-on-year terms, electric vehicle exports were down 42 per cent by value last month, the steepest decline since April 2022, when global supply chains were disrupted by the coronavirus pandemic lockdown in Shanghai and the conflict in Ukraine. By volume, exports were down 19 per cent last month, indicating that falling prices were a big factor in the larger decline in export value.
Liang Yan, an economist at Willamette University in the US state of Oregon, said the decline was largely due to the European Union's implementation of tariffs at the end of October, as the bloc now accounted for around a quarter of the total value of China's electric vehicle exports, as well as weakening shipments to emerging markets.
The value of electric vehicle exports to the EU dropped 36 per cent year on year in November, while export volume declined by 23 per cent. On October 31, the bloc began to enforce new import tariffs of up to 45 per cent on electric vehicles produced in China.
Exports to emerging markets also fell, with the value of China's electric vehicle exports to members of the Association of Southeast Asian Nations last month down by a quarter year on year and those to Latin America plunging 47 per cent.
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